onsdag 2 oktober 2013

Lättläst zombieskräckis!













Alla ni som gillar att läsa riktigt rysligt otäcka böcker, har säkert redan kommit i kontakt med författaren Magnus Nordin. Han är en skräckens mästare. Hans ruggiga ungdomsböcker är otroligt populära på biblioteket.
Många gillar hans berättelser som är fulla av mördare och varulvar, och som handlar om folk som är besatta av svart magi. Det är riktigt läskigt innehåll i dem, kan man säga!
Om man har lätt för att få mardrömmar, är mitt råd att inte läsa hans böcker strax innan sovdags!
Magnus tidigare böcker har varit ganska tjocka, och i första hand skrevs de nog för lite äldre tonåringar. Med sin senaste bok "Varelserna - Elias bok" skriver han för första gången för lite yngre barn,
Eftersom boken är ganska tunn och lättläst och har många bilder, är den lätt att läsa från 10-årsåldern och uppåt.
Men innehållet är fortfarande VÄLDIGT läskigt!

Boken handlar om att ön Gotland någon gång i framtiden drabbas av en stor katastrof.
Människorna på ön smittas av ett fruktansvärt virus. Ett virus som dödar människor, men skapar monster - zombier!
Så kallade levande döda som på nätterna är på jakt efter kött. Zombierna är hela tiden hungriga på mer att äta.
Syskonen Elias och Emma har hittills klarat sig från att bli smittade, men än är inte faran över. Syskonen måste hela tiden fly, och vara på sin vakt mot zombierna. Särskilt på nätterna.
Då är zombierna som mest aktiva och farliga, och på jakt efter kött.
Elias har lovat att ta hand om sin lillasyster. Han ska skydda henne, och se till att de båda överlever.
Men när tiden går och ingen räddning kommer, börjar det kännas tufft.
Tänk om syskonen är ensamma kvar i världen? Hur ska det gå för dem då?

Elias bok är första boken i en serie. Boken slutar på ett mycket spännande rafflande sätt, där vi på intet sätt får svar på våra frågor.
Fortsättningen kommer våren 2014. Många läsare, mig inräknat, kommer att vänta otåligt på del 2...

Vill du läsa "Varelserna"? Den finns att låna på Arboga bibliotek.
Titta i bibliotekets katalog om den är ledig att låna just nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar