onsdag 4 juli 2012

Härliga tonårsdikter!


Du som har läst den här bloggen tidigare har nog förstått att
Mårten Melin är en av mina favoritförfattare.
Jag har skrivit om hans böcker flera gånger. Det senaste tipset gällde boken "Jag är Love".
Mårten är också fantastiskt duktig på att skriva dikter. Dikter som verkligen vibrerar av känslor, 
och som på ett rakt och enkelt sätt tar upp hur det kan kännas att vara tonåring. 
Även överåriga vuxna känner igen sig,  och kommer ihåg hur det var... 

Mårten har gett ut några diktsamlingar tidigare, och nu kommer den senaste; "Jag är världen". 
Jag älskar Mårtens dikter. De är så bra! Minst lika bra som i hans tidigare böcker. 
Jag har valt ut en favoritdikt som heter "Stilla".
Jag kan verkligen känna igen mig i känslan som förmedlas här.
Så här är det vissa dagar för oss alla! Sådana där dagar när ingenting känns roligt, och man bara vill stanna i sängen hela dagen. Det är ju en himla tur att det humöret brukar gå över ganska snart...

Stilla

Jag står bara och stampar
på samma fläck
år ut och år in.

Hela tiden samma samma.
Det händer aldrig något!

Det är så lätt att göra ingenting.
Man bara gör det.
Men hur får man saker att hända?

Om jag bara kunde
skulle jag flytta mig framåt
i stället för att stå stilla
hela tiden.


Det är som om
jag har lärt mig att landa
utan att någonsin ha lärt mig 
att flyga.

Vill du prova på att läsa Mårten Melins dikter? Vi har hans diktböcker för tonåringar
här på Arboga bibliotek. Titta här om de finns att låna just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar