tisdag 12 juni 2012

Jenny Hans tredje bok!

Läsare av denna blogg har säkert förstått sen länge att jag är vansinnigt förtjust i romantiska böcker.
Det är inte alla författare som lyckas skriva om kärlek och romantik på ett trovärdigt och bra sätt.  Men en som kan är Jenny Han!
Hennes två tidigare böcker i "Sommar-serien" slukade jag direkt.
Ni kanske kommer ihåg att jag har gjort reklam för dem tidigare här på bloggen; "Sommaren jag blev vacker" och "Ingen sommar utan dig".
Nu är den avslutande delen här; "Sommar för evigt".
Jag kan lugna alla som liksom jag fallit för böckerna; trean är minst lika bra som de övriga!
Vad är det då som gör böckerna så bra? Känslorna finns där hela tiden.
Starka känslor av både lycka och sorg, som griper tag i oss som läser böckerna. Man hamnar mitt i berättelsens värld, och personerna i böckerna blir till ens vänner. Man bryr sig om dem, och vill veta hur det ska gå för dem.
Historien i sig är egentligen rätt enkel, och på intet sätt nyskapande.
Den har också beskrivits många gånger förr av andra författare. Här har vi ett klassiskt
triangeldrama som förmodligen får ett olyckligt slut. Minst en person i triangeln kommer att
få sitt hjärta krossat.
Belly växer upp med bröderna Fischer som sommarkompisar.
I tonåren upptäcker hon att hon blivit förälskad i den äldste brodern Conrad. De inleder en komplicerad kärlekshistoria som slutar olyckligt. Förtvivlad och ledsen söker Belly tröst hos den yngre brodern Jere, och blir i stället tillsammans med honom.
I tredje boken har Jere friat, och det unga paret planerar att gifta sig.
Då upptäcker Belly att känslorna för Conrad finns kvar. Nu måste hon välja vilken av bröderna hon älskar mest...

Vill ni också förlora er i Jenny Hans härliga sommarvärld? Titta här om böckerna finns att låna på Arboga bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar