onsdag 25 april 2012

Vill du bli modedesigner?

Jag blir alltid lika imponerad när jag tittar på tv-serien Project Runway som visas på tv 3. Här tävlar unga modedesigners om att vinna det åtråvärda priset; att få visa sin alldeles egna modekollektion på New Yorks modevecka.
Under tävlingen får klädskaparna en massa uppdrag då de ska göra olika slags kläder. De jobbar dygnet runt, och skapar då de mest fantastiska kläder. Tänk om man var så talangfull!
Om du lånar bibliotekets precis nyinköpta bok, "Teckna mode", så kanske du blir det så småningom! Den finns bland barn- och ungdomsavdelningens faktaböcker, på hylla Ig där böcker som handlar om teckning hamnar.
I "Teckna mode" får du lära dig steg för steg hur man tecknar en snygg modebild. Du får tips på hur du tecknar en bra modell, och hur du får dina kläder att se snygga ut på henne/honom.
Om du t ex ritar några veck kring midjan på modellen, ser det som tyget rör sig, och bilden blir då mer levande och intressant.
Boken ger också förslag på olika slags modekläder. Moderna klassiker - som den lilla svarta (klännningen) eller coola festkläder med tillhörande accessoarer.
Om du gillar modekläder och teckning, så är det bara att sätta igång och öva!

Vill du läsa "Teckna mode"? Titta här i bibliotekets katalog om den finns att låna.

1 kommentar:

  1. Hej! jag har funderat på att bli en modedesigner men vet absolut inte var/hur jag ska börja, om man kan säga så. Jag har ett block där jag har ritat och skissat hur "mina" kläder ska se ut, men nu vet jag inte till vem jag ska visa de. Det skulle vara kul om kläderna inom en kort framtid skulle kunna säljas i USA. Men frågan är nu till vem jag ska visa detta? ska man skaffa en manager(vet du någon hemsida), eller ska man visa kläderna till något företag isåfall vilket företag?
    Ja, jag vet jag har stora drömmar, hoppas du kan hjälpa :)

    P.s är 16 år

    SvaraRadera