onsdag 29 februari 2012

Nytt på bio!




Förra veckan hade två nya svenska ungdomsfilmer premiär på biograferna.
På samma dag dessutom.
Det är sannerligen inte något som händer särskilt ofta!
Filmerna "Shoo bree" och "Isdraken" har det gemensamt att de båda bygger på två populära och välskrivna ungdomsböcker.
Därför vill jag gärna gärna ge dem lite extra uppmärksamhet!
Jag har inte hunnit se filmerna ännu, men ska göra det så fort jag får chansen.
Till min glädje såg jag dock att de båda fick rätt bra omdömen av dem som skriver om nya filmer i tidningarna.
Jag ska passa på att läsa böckerna innan jag ser filmerna på bio. Det tycker jag ni ska göra också!
Båda två finns att låna på Arboga bibliotek.

"Shoo bre" av Douglas Foley handlar om livet i en förort till Stockholm.
Grabbarna Elias och Oscar är kompisar och går i samma niondeklass. De kommer från samma tuffa stökiga kvarter där nästan alla har invandrarbakgrund.
Dock väljer grabbarna olika vägar i livet. Oscar satsar hårt på skolan, medan Elias lockas in i kriminalitet. Båda drabbas också av kärleken, vilket får ödesdigra konsekvenser...
Det här är en bok som passar lite äldre tonåringar allra bäst!


"Isdraken" handlar faktiskt också om tufft liv i en Stockholms förort, fast kanske på ett lite annorlunda sätt.
Mik är 11-12 år. Han bor med sin pappa och storebror, då hans mamma dog för några år sedan.
Pappan är alkoholiserad, och nästan alltid full. Storebrorsan Tommy försöker ta hand om familjen, men hamnar själv i trubbel med polisen.
Socialtjänsten skickar Mik till Norrland där hans faster bor. Först är svårt att vänja sig vid kylan, och livet i den lilla byn, men sen trivs Mik jättebra.
Allt är underbart, ända till socialtjänsten säger att han måste flytta hem igen...
En stark bok om ett allvarligt ämne, där det också finns humor i botten. Jag tror att den kan fungera bra som högläsningsbok hemma, eller i skolan. Den passar från 11-12 år och uppåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar