torsdag 19 maj 2011

Bokjuryns vinnare!



I onsdags den 18 maj, blev det klart vilka böcker som vunnit i Bokjuryn i år. I tävlingen Bokjuryn får alla barn och ungdomar mellan 0-19 år vara med och rösta fram årets bästa barn- och ungdomsböcker.
I årets tävling kunde man rösta på alla barn- och ungdomsböcker som gavs ut i Sverige under förra året 2010. Upp till fem favoritböcker i olika kategorier är det ok att rösta på.
Det har utsetts vinnare i kategorierna , Bilderböcker, Läs själv(6+) , Läsa mer(9+), Faktaböcker, Serier och Ungdomsböcker. Från oktober till april pågick röstningen.
Ni som läser den här bloggen är nog mest intresserade av listan med de populäraste ungdomsböckerna. Jag kommer att ägna mig helt åt den. Om ni vill veta hur det gick i de övriga kategorierna, så kan ni kolla in resultatet här.
1. 3.



2.


1. Jag finns - Maja-Maria Henriksson
2. Vad mina vänner inte vet - Sonya Sones
3. Fångad - Lucy Christopher
4. Döden i mina ögon - Rachel Ward
5. Det är så logiskt, alla fattar utom du - Lisa Bjärbo
6. Ursäkta att man vill bli lite älskad - Johanna Thydell
7. Det händer nu - Sofia Nordin
8. Skelettpojken - Anne Rooney
9 De levande döda: Fienden - Charlie Higson
10. Den gröna cirkeln - Stefan Casta
Alla dessa böcker finns att låna på Arboga bibliotek! Titta själva i bibliotekskatalogen om ni är intresserade av låna någon av dem.
Flera av böckerna på listan har jag läst, och verkligen tyckt om!
2: an "Vad mina vänner inte vet" är en helt underbar bok om kärlek som jag också har skrivit om på bloggen tidigare. En stor favorit är också 4:an "Döden i mina ögon. Den rekommenderar jag varmt till alla lässugna.Boken som vann, "Jag finns", har jag inte hunnit läsa ännu, men vet att den varit väldigt efterfrågad här på biblioteket. Det skall vara en stark, gripande och lite otäck bok om mobbning.
Blir ni nyfikna kan ni kolla in vad Rebecka skriver om den i Vasagymnasiets bokblogg.

Till sist: Kolla in Sonya Sones lite tokroliga tackvideo! Hennes bok, "Vad mina vänner inte vet" blev framröstad till silverplatsen på ungdomsbokslistan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar