måndag 22 november 2010

Julstämning!

















Tiden går verkligen fort! På söndag, 28 november, är det första advent.
Va? Var det inte sommar alldeles nyss? Jag hänger inte med längre...
Vintervädret har dock gjort att även jag börjat smittas av julstämning. Nu är det dags att ställa fram ljusstakarna i fönstret, och äntligen är det tillåtet att frossa i pepparkakor och glögg!

På biblioteket plockar vi fram våra julböcker, och här har jag gjort ett litet urval av mina favoriter för er:

Absolute christmas Finns det någon bättre skiva med julmusik? Här finns allt från de gamla traditionella sångerna, som t ex Stilla natt, till mer moderna julsånger som Whams "Last christmas". Min absoluta favorit är The Pogues "Fairytale of New York".

Julpop Här hittar ni texter och noter till nästan alla favoriterna från skivan ovan.


Julmys och pyssel Visst finns det pyssliga händiga människor bland er som gillar att göra eget julpynt, och kanske även tillverka egna julklappar? I den här fina boken med stora färgfoton kan ni få bra tips. Svårighetsgraden på tipsen varierar. En del behöver nog man vara pysselproffs för att klara, medan andra verkar betydligt enklare att klara av. Inspirerande är det i alla fall! Boken är tänkt att användas av vuxna eller äldre ungdomar.

I den här boken finns olika julpyssel som har testats i barnprogrammet Fixat som gick på SVT för några år sedan. Det är allt från att göra pynt till julgranen till julgodis. Dessa pyssel klarar alla av, till och med jag som definitivt tillhör de ohändigas skara!
Jag blir t ex ruskigt sugen på att göra chokladkolapuffar som ni kan hitta receptet på i denna bok. Mmm smaskigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar