torsdag 18 november 2010

Dikter för tonåringar



Att läsa dikter kan vara ganska mysigt ibland! När man är ensam och lite trött och bara vill ha något kort att läsa. Eller när man är riktigt glad, eller ledsen, utan att veta riktigt varför.
Då kan dikterna sätta ord på ens känslor.Det gäller att hitta rätt dikt vid rätt tillfälle. Då får man en lika stor läsupplevelse av att läsa dikter som böcker.
En bra dikt beskriver något som händer runt omkring en, eller i kroppen. Samtidigt beskriver den också hur man känner inför det som händer.
Med andra ord, action+känslor!

Nu är det dags att ge ett exempel;
I Mårten Melins bok "Ett värmeljus i din skalle" finns fantastiska dikter om kärlek. Här beskrivs verkligen hur underbar den kan vara ibland. Eller hemsk. Eller både och på samma gång.
Här får ni två av mina favoriter:

Regn
Vi står under paraplyet.
Det skyddar
mot regnet,
men inte mot Amors pilar.

Det är ett litet paraply.
Vi står tätt,
tätt samman
och lyssnar
på smattret,

hur det öser ner kärlek.


The end
Vad gör man när
man blivit ihop?

Vad säger man efter
"jag älskar dig"?

Hur fortsätter man
när det tagit slut,

när Amors pil
lossnat från hjärtat?

En annan bra diktbok ni kan hitta på tonårsavdelningen är "I någons famn". I den finns mer än sextio unga författare (tonåringar) som skriver egna dikter om kärlek och andra känslor.
Jag tror många kan känna igen sig i tjejen Inas dikt:

Osynlig
Jag ser dig gå förbi varje dag i skolan
Jag säger aldrig hej, för du hör ändå inte mej
Jag är som en osynlig person

Du ser mig inte
Du hör mig inte

Jag skulle kunna gå fram till dig
och säga att jag älskar dig
och du skulle bara gå iväg
och lämna mig stående kvar

med ett brustet hjärta

2 kommentarer:

  1. Mårten Melins bok är toppenbra! Enkla och fina dikter som beskriver precis hur kärlek kan kännas. Läs!

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du tycker likadant om Mårten Melin. Han är verkligen läsvärd!

    SvaraRadera